woensdag 4 februari 2015

Zero Waste Shoppen in Leuven

Een nieuwe maand, een nieuwe lijst

Ik som even op wat ik graag in februari wil bereiken. De dingen waar ik vorige maand niet in slaagde staan hier uiteraard opnieuw tussen.

- Geen REST vuilbak buiten zetten!
- Geen PMD vuilbak buiten zetten!
- Niets kopen dat ik niet nodig hebt!
- Regelmatig naar de markt!
- Groenten en fruit énkel kopen zonder verpakking!
- Rijst en pasta in bulk kopen!
- Geen drank in plastic flessen!
- Oude handdoeken ipv keukenrol gebruiken!
- Houten tandenborstel gebruiken!
- Herbruikbare broodzakjes gebruiken!

Content, de Zero Waste Shop

Onlangs was ik in Leuven om er een vriend te bezoeken. Ik kon het niet laten om even langs te gaan bij 'Content', dé Zero Waste Shop in Leuven.

Toen ik binnen kwam, leek ik wel te dromen. Je keert een beetje terug in de tijd, het heeft iets weg van een oude kruidenierszaak, maar dan toch met moderne tinten. Hier houden ze duidelijk van "Less is More". De soberheid zorgt er voor dat je snel alles terug vind. De winkel biedt alle basisproducten, uitgezonderd van vlees. Daar zijn te veel moeilijke wetten voor om verpakkingsvrij in een winkel te serveren. Aangezien ik al meer dan 10 jaar geen vlees eet, is dat voor mij geen probleem. Het is mooi om te zien dat je in zo'n kleine winkel alles kan vinden wat je nodig hebt. Het is prachtig te weten dat al die keuze van merken en honderden verpakkingen helemaal niét nodig zijn. Hoe minder keuze, hoe sneller je verzadigd bent.

Je kan hier meer dan alleen voedsel kopen. Zo zijn er ook herbruikbare zakjes voor groenten en brood te verkrijgen. Ook kun je er verschillende bokalen en flessen verkrijgen. Wie dus zelf geen potje bij heeft, hoeft niet met lege handen naar huis.


Een foto die is geplaatst door Veerle Colle (@ndurlie) op


Ik werd enorm vriendelijk onthaald in de winkel. Omdat ik niet in Leuven woon en nog een lange weg naar huis voor me liggen had, heb ik natuurlijk geen écht grote inkopen kunnen doen. Dat begreep de verkoopster. Ik vond het zelf geweldig toen ze zei: 'Je hoeft niets te kopen wat je niet nodig hebt', alsof ze mijn lijstje hierboven gelezen had! Wat ik wél kocht waren oregano kruiden en koekjes. In Gent heb ik namelijk nog niet echt gevonden waar ik dit zonder plastic kan kopen. Of ik koekjes écht nodig had is natuurlijk betwistbaar. Inmiddels zijn ze op en ze waren héérlijk! Mijn oregano kruiden had ik wel nodig. Ik heb inmiddels mijn lege flesje thuis opnieuw gevuld met de kruiden uit de winkel. Ja! Ik ben content!

Een foto die is geplaatst door Veerle Colle (@ndurlie) op

Ik ben ook tevreden met mijn herbruikbare broodzakjes uit de zero waste shop. Toen ik brood ging halen in de Turkse bakker, werd ik meteen aanvaard. "Leuk! Minder vuil!" Ik ben blij dat er zoveel positieve reacties zijn. Hoe meer mensen dit doen, hoe meer anderen gemotiveerd worden.

2 opmerkingen:

  1. Super! Een adresje erbij als ik Leuven aandoe! Zo'n winkel moet ook rap in Gent komen, dan shop ik ook verpakkingsvrij! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens de verkoopster in Content krijgt Gent in arpil ook een Zero Waste Shop! FEEST!

      Verwijderen